Friday, November 21, 2014

Jalan-jalan ke Medan 2013

Assalam...

Trip dah lama sebenarnya.. tapi maklumlah baru ada blog... so teringin gak macam orang lain nak letak dalam blog... ; )

Trip pertama ke Medan ni dari 21- 24 April 2013, 4 hari 3 malam... untuk sesiapa yang nak ke Medan tu memang aku advise la kalau boleh ambil package yang 4h3m sebab jarak yang jauh.. and most of time masa adalah dalam kereta….

So kiranya 1 malam di Brastagi, I malam di Parapat dan 1 malam di Medan but kalau yang kaki shopping tu aku suggest 2 malam la kat Medan. Shopping pun boleh tahan gak la kat Medan kalau yang pandai ayat tawar menawar tu.

Actually jaraknya tak la jauh tapi keadaaan jalan yang kurang elok tu buatkan perjalanan rasa macam jauh sgt…

Trip ni aku pergi dengan geng jalan-jalan ke Bandung hari tu, siapa lagi kalau bukan Laily, Kid, Erry dan Zaira serta Harith. Dorang ni anak-anak sedara aku yang memang kaki jalan jugak la.. especially Laily tu.. memang kaki jalan suami isteri.

Trip ni aku guna package Fantasy Holiday... Fullboard package complete dari transport, makan, hotel, entrance fee, parking dll.. except for flight la.. yang ni book sendiri dan macam biasa la.. aku yang tukang book dan bayar.. yang lain hulur duit je la.. ;). Details travel agent ni nanti aku bagi kemudian ya…Itinerary ni mmg dah di bagi awal2 oleh Fantasy Holiday ni

Day 1 : Polonia – Brastagi
Day 2 : Brastagi – Parapat
Day 3 : Parapat – Medan
Day 4 : Medan - KL

Day 1 LCCT - Polonia Airport, Medan

Masa aku pergi ni masih lagi Polonia Airport, airport di tengah tengah Bandar Medan. Sekarang ni dah pindah Kuala Namu since July 2013. Flight dari LCCT jam1.40tghari  sampai Polonia pun jam 1.40tgahri.. waktu dorang kan lewat dari kita satu jam.

Macam kebanyakkan komen-komen orang yang aku baca kat blog, Polonia ni memang kecik, dah la tu.. muka2 pak imigresen pun macam nak makan orang, muka dah macam kena paksa datang kerja….

Lama gak la kami beratur.. dua kaunter je bukak, flight kami plak memang full.. merasa la beratur…. Dah settle semua, keluar ambik beg.. terus cari travel guide cum driver kami.. Pak Rudi dari Fantasy Holidays. Dia memang dah standby dengan kertas nama aku… settle masukkkan barang dalam Innova.. terus gerak ke Brastagi…

Sempat gak Tanya Pak Rudi, berapa jam ke Brastagi. dia cakap lebih kurang 2 ke 3 jam sbb macet walaupun jaraknya tak sampai 70km.

Sebelum meneruskan perjalanan ke Brastagi, Rudi bawa kami lunch dulu di Restoren Simpang Tiga, makan nasi padang. Masing-masing memang kelaparan, so makan memang tak ingat dunia.. hahaha
Kid, Erry, Zaira & harith...Lunch di Restoren Simpang Tiga

Memandangkan ni first time ke Medan, memang teruja gak la tengok pemandangan kiri kanan jalan. Jalan memang teruk la but still mengujakan sbb banyak benda yang dapat kita tengok dan rasai. Benda ni semua takkan kita dapat tengok kat Malaysia.. Cara hidup dan macam-macam lagi.

Jalan pun boleh tahan windynya, Zaira yang tak mabuk masa ke Cameron highland pun boleh muntah.. Jalan memang mendaki dan pulak tu windy plak.. selamat la jawapnya. Harith je yang maintain sambil layan tab….
Mendaki ke Brastagi..

Brastagi ni lebih kurang macam Cameron Highland la.. udara pun sejuk dan merupakan kawasan yang penduduknya lebih ramai orang batak.. Kami sampai di Brastagi lebih kurang jam 5ptg dan terus ke pasar buah yang popular di kalangan pelancong local dan luar negeri…
Menunggu jagung bakar di  Pasar Buah...
Kuda-kuda di Pasar Buah, Brastagi
Zaira.. posing2 dengan kuda

Sampai di pasar buah,terus snappy2 sambil pusing-pusing tengok macam2 sayur dan buah-buah yang tak ada kat sini. Sambil layan pic sambil rasa-rasa buah kat gerai, hasilnya masing2 bawa balik ke hotel salak, pisang kaki dan juga limau satu plastic sorang.. boleh gak makan2 sambil lepak kat bilik hotel nanti. Memang dorang letak harga melampau la but kena pandai tawar menawar….. hampir kena ketuk gak la kami but Laily tu pandai menyamar jadi orang Medan so dapat la murah…. Hahaha.. credit to Buk laily.

Macam-macam buah-buahan... Avocado.. terung belanda...
lepak-lepak di pasar buah brastagi

Cuaca agak sejuk, lepas tu terus je lepak makan jagung bakar sambil layan pemandangan sekeliling yang penuh dengan kuda dan orang yang berjualan. Layan pulak dengan tea manis (tea o), wah heaven je….
Menikmati jagung dalam kedinginan..

zaira.. menikmati jagung bakar

Laily.. enjoying jagung bakar

Lepas makan jagung seketul sorang, snappy2, belek2 buah dan sayur , terus kami gerak untuk check in di Hotel Green Garden.. semua urusan Rudi yang settle kan. Kami cuma lepak2 goyang kaki kat sofa.. haha. Settle semua terus masuk bilik masing2. Rudi pun dah siap pesan awal2, dinner jam 8 kat restoren hotel ni je.
Menunggu untuk check in bilik di Green Garden

Muka Kid tak sabar nak basuk bilik... after long journey

Dinner di Green Garden hotel...

Masuk bilik masing2 terus pengsan.. air pun boleh tahan sejuk…  lepas maghrib masing-masing dah ready dengan sweater untuk dinner. Memang boleh tahan sejuk gak la suhu malam tu. Confirm kalah Cameron highlands.

Dinner was marvelous especially terung goreng, confirm sapa2 yang dah pernah makan akan mintak resepi punya. Haha.. Rudi cakap ni memang specialty hotel ni.. terung goreng rangup. Settle makan, kitorang lepak kat verandah  bilik sambil gossip.. sambil layan buah2 yang beli kat Pasar Buah tadi. Sebelum tu dah minta Rudi pinjam pisau nak kopek pisang kaki kat restoren tadi.

Jam 11 masing-masing dah penat campur ngantuk, so masa untuk pengsan sampai subuh.
Lepak di verandah sambil makan buah..

1 comment:

1. Hi..salam..
    Thank u so much dah menggunakan jasa Fantasy Holidays..
    Sampai jumpa di trip selanjutnya satu Indonesia with Fantasy Holidays..

Our Promo Hot Package 2017 "Lombok"